Skip to content

Ett perspektivskifte värt att vänta på

augusti 14, 2013

Recension av Anna Blixts Fredens pris. Första boken om Mörkrets Väktare.

Fredens pris: omslag Första gången som jag blev varse styrkan i att se en berättelse från två håll var i antologin Tales of the Witch World (1987). De två novellerna ”Of the Shaping of Ulm’s Heir” by Andre Norton och ”Heir Apparent” by Robert Bloch skildrar samma händelseförlopp, men den ena berättelsens protagonist är den andras antagonist och vise verse. Med perspektivskiftet bytte ont och gott plats och blev relativa. Fram till dess hade jag bara mött fantasygenrens tämligen absoluta godhet och ondska, och alternativet var riktigt uppiggande.

Sedan dess har jag hittat ett antal texter som vågat göra något annorlunda med den binära oppositionen godhet—ondska, ofta genom att introducera gråskalor, ibland genom att vända på perspektiv. Anna Blixt gör bådadera i Fredens pris, och hon gör det bra. Faktum är att jag läste den här boken redan långt innan den kom ut på Undrentide Förlag; manuset hamnade på mitt bord när jag jobbade som lektör för ett annat förlag redan för tio år sedan. Då var min inledande sammanfattning:

En mycket positiv överraskning! Höll mig vaken sent på nätterna. En något oslipad diamant med drag av Robin Hobb och Patricia McKillip.. Ett årtionde och tveklöst en hel del omskrivningar senare har språket och berättelsen slipats en hel del.

I bokens värld tillhör människor antingen Mörkret eller Ljuset. De ser i det närmaste likadana ut men de förra förtrycks, trots eller på grund av sina magiska förmågor, av de senare. Jag uppskattade att det fick röra sig om rätt vardagligt förtryck till en början, av den där sorten som vi människor sysslar med lite till vardags när vi upptäcker en lite annorlunda minoritet i vår mitt. Oavsett alla slag och magiska strider som sedan följde kunde jag tänka tillbaka på den grundläggande främlingsfientlighet och rasism som Blixt låter utgöra grunden för konfrontationen mellan de två folken. För konfrontation blir det förstås.

Huvudpersonen Minora är nästan genomgående berättare från sin barndom och genom en mycket stormig uppväxt där hon hamnar mitt i motsättningarna och konflikterna mellan Ljuset och Mörkret. På nära håll får vi följa Mörkrets kamp för att kasta av sig förtryckets ok – och genom Minoras ögon får vi sedan se vad det innebär att frigöra sig med våld. Och där mycket fantasy fortfarande skulle ha gjort valen enkla ifrågasätter Blixt hela tiden det moraliska i sina huvudpersoners handlande.

Många ingredienser är vanligt fantasygods: en mäktig ledare med magiska förmågor, en ung huvudperson som upptäcker sina egna krafter, en konflikt mellan Ljust och Mörkt, en okänd ras med dunkla avsikter … Men bokens styrka ligger i hur dessa manipuleras så att de faktiskt ekar av vår egen värld utan att förenkla den. I centrum står problemen med att söka frihet med vapen i hand, men också värdet och faran av kärlek.

Blixt överraskar kanske inte så mycket med historien, men hon gör det med utförandet. Jag läste denna version med samma stora nöje som jag läste manuset för alla dessa år sedan. Visst finns det svagheter här och där i språket, och kanske fungerar det inte så bra att plötsligt överge Minoras röst för ett kapitel här och där, men det kan jag förlåta. Värre är antagligen omslaget; den kraftigt svart-röda designen och valet av typsnitt samverkade så illa att jag lyckades gå förbi boken flera gånger utan att se den. Ett perceptionsfilter som omedvetet stoppade boken i ett mentalt spam-filter, helt utan hänsyn till alla de detaljer ur berättelsen som designern lyckats få in. Men jag ska inte gnälla över detta – alla lider säkert inte av samma problem som jag på det här området. Och det gladde det att se att bok två, Rämnfödd, kom ut i våras. Den kommer utan tvekan att hamna i läshögen.

Mina slutord får bli desamma som när jag först kommenterade berättelsen: ”Jag kan utan förbehåll rekommendera den här boken till både nya och luttrade fantasyläsare.”

Kommentera

