Skip to content

Några kommande framträdanden

september 9, 2012

Bortsett från undervisning på Författarskolan i Lund och på kursen Literary and Linguistic Perspectives on Speculative Fiction i Göteborg har jag tre andra mer offentliga framträdanden i höst. Tid och plats nedan är lite luddiga, eftersom jag inte har fått all info själv ännu, men länkarna borde leda er till program som uppdateras vad det lider (jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här också.)

Först ut är Kontrast, årets Swecon, där jag under rubriken ”Fantasylitteraturens gränstrakter” ska fundera lite kring var fantasy slutar att vara fantasy och blir något annat, hur dessa gränstrakter har diskuterats av olika kritiker, och hur fantasy ser ut när det ligger alldeles innanför gränsen. 5-7 oktober, Uppsala.

Sedan dyker jag upp på Jönköping Filmfestival 2012 och pratar om hur fantasygenren ser ut just nu. År 2012 omfattar fantasy trots allt mer än långa bokserier som påminner om Sagan om Ringen. Det är litteratur och rollspel, TV-serier och filmsviter, datorspel och ett internationellt forskningsområde. Under en halvtimme gör jag ett par nedslag i dagens breda fantasyfält och diskuterar några av de allra färskaste trenderna. Jag deltar också i ett samtal tillsammans med författare Nene Ormes (Udda verklighet och Särskild), SF-bokhandelns Jenny Engwall och ungdomsbibliotekarie Mi Brötegård (om jag förstått rätt). 13 oktober, från kl 13, Jönköping.

Slutligen anordnar Halmstad stadsbiblioteket en temadag i samband med att Hobbit-filmen har premiär och jag bidrar med en föreläsning om kunskap och demokrati i Tolkiens värld(ar). Ett lite ovanligt perspektiv (eller två) som ska väldigt spännande att ge sig i kast med. 24 november, Halmstad.

Om ni har tid och möjlighet att dyka upp så gör gärna det, och kom för all del fram och säg hej!

2 kommentarer leave one →
  1. september 10, 2012 10:25 f m

    Nej, men Uppsala! Så trevligt! Skall säga hej om jag vågar.

    //JJ

    • stefanekman permalink*
      september 10, 2012 11:41 f m

      Ser fram emot det!🙂

Kommentera

