Skip to content

Intet nytt inom fantasygenren

juni 6, 2011

Oskar Källner skrev ett intressant blogginlägg, Bortom Tolkien om hur han ser att fantasygenren har förändrats och nu har lämnat Tolkiens skugga. Det slog mig emellertid att jag nog inte håller med. Mitt svar kan ni läsa nedan.


Det är alltid svårt att svara på ett sådant här inlägg utan att falla för frestelsen att spruta ut titlar och författare som exempel, framför allt om man inte nödvändigtvis instämmer, men jag ska försöka.

Oskar nämner en förändring i genren under de senast 15, och Andrea [i en av kommentarerna] de senaste 10, åren. Samtidigt har jag hört (och ibland sagt) just detta åtskilliga gånger sedan jag började titta närmare på fantasy för cirka tjugo år sedan. Genren har tydligen alltid börjat förändras till det bättre för ca 10-15 år sedan, vilket tyder på att det kanske inte är genren som förändras utan vi som läser, funderar över och diskuterar den.

Om vi lyfter ut ett fåtal storsäljare (Jordan, Eddings, Kerr, Brooks, Feist och kanske en eller annan som jag glömt) samt rollspels-tie-ins, vilka är då dessa vitt spridda Tolkien-kloner? Vilka är alla dessa verk med en alv, en dvärg, en människa och en halfling [som Oskar nämner]? Är McKillip, McCaffrey, Modesitt, Garner, Gemmell, Lindholm, de Lint, Delaney, Holdstock, Bull, Brust, Cook, Cooper, Pratchett, Noon, Vance och Zelazny verkligen oändligt mycket sämre än de författare som debuterar idag? Är Donaldson och Williams, i sin medvetna reaktion mot Tolkien, immitatörer? [OK, det blev namnsprutande] Jag vill inte på något sätt hävda detta.

Visst har genren utvecklats, men jag tror att den har gjort det sedan Linn Carter beslöt att ge ut verk som liknade LotR – liknade, men var inte identiska med, för de flesta författare vill ändå testa gränser. Urban fantasy må vara ”hett” just nu men den började (eventuellt) med Bull och Lindholm, som i sin tur byggde på tidigare verk hela vägen tillbaka till Dickens och urban mysteries.

Och visst har en pseudomedeltida miljö tillåtits dominera, men även där har det funnits stora variationer, så långt att vi kanske hellre ska tala om en förupplysningsvurm än en medeltidsfokus. Miljöerna spänner från bronsålder till renässans, gärna i en salig blandning, med moderna åsikter och samhällsidéer insprängda. Även där har det skett en tydlig förändring sedan ett bra tag tillbaka; det var inte tack vara sin stora framsynthet som Zahorski och Boyer år 1982 föreslog termerna high fantasy (förlagd i en främmande värld) och low fantasy (förlagd i en variant av vår egen): det var för att det fanns en vits i att dela upp genren efter miljö redan då.

Jag tror att författare ständigt testar genrens gränser och således flyttar dem utåt; att de hela tiden undersöker vilka möjligheter som inte utforskats ännu; och att vi således alltid ser de senaste författarna som mer innovativa. Enstaka trender dyker upp då och så, och enstaka briljanta författare förändrar genren i större eller mindre mån (Miéville har påverkat mycket; Link betydligt mindre) men det är nog i princip vad som hände när Tolkien ”startade” genren också. Han påverkade mycket; Mirrlees betydligt mindre.

Och så förändras fantasylitteraturen, och intet är nytt under solen.


Det kan tilläggas att en intressant syn på hur sf-, fantasy- och skräckgenrerna utvidgar sig finns i Gary K. Wolfes Evaporating Genres: Essays on Fantastic Literature (essän i fråga heter just ”Evaporating Genres”) från Wesleyan University Press, 2011. Rekommenderas starkt!

One Comment leave one →
  1. Oskar Källner permalink
    juni 6, 2011 1:18 e m

    Och jag tackar för ditt välformulerade inlägg. Bara att ta av sig hatten och buga. Men jag håller ändå inte riktigt med dig. Jag har lämnat ett svar på debutantbloggen. Ta en titt.🙂

    Tack!
    mvh /Oskar Källner

Kommentera

