Skip to content

Rapport från 2011 års fantastikkonferens

april 6, 2011

Årets ICFA [International Coference on the Fantastic in the Arts] är nu sedan ett par veckor överstånden och efter-konferens-arbetsbördan är inte längre lika akut betungande. Den svenska kontingenten bestod traditionsenligt av mig på forskarsidan och Stefan Ingstrand (pseud. för Stefan Högberg) på författarsidan. Ett kort tag förstärktes vi även av den svenska maken till en annan konferensdeltagare, vilket för en gångs skull gjorde oss lika manstarka som den finska troppen.

Det finns mycket att nämna om allt som diskuterades i Orlando Airport Marriotts rum, korridorer och barer under konferensens fem dagar, men höjdpunkterna utgjordes i mitt tycke av:

  • panelen om romantisk komedi i sf och fantasy, med Terry Bisson, James Patrick Kelly, Connie Willies och Ellen Klages. Connies passionerade kärleksförklaring till den brittiska TV-serien Primeval värmde mitt hjärta (eftersom jag är like förtjust i den själv), framför allt när hon lyfte fram dess romantisk-komiska drag
  • forskargästen Andrea Hairstons utomordentliga tal där hon använde en nigeriansk referensram för att diskutera Neill Blomkamps District 9
  • konferensfördrag såsom folkloristen Jeana Jorgensens analys av groteska kroppar utifrån en databas med förekomster av kroppsdelar i folksagor, litteraturdoktoranden Agnieszka Jedrzejczyk-Drendas förslag till att tolka fantasymagi i termer av talaktsteori, och kritikern Brian Atteberys förslag på hur modernismen kan sägas omfatta även fantasyförfattare som Tolkien, Lewis, och Charles Williams

men framför allt diskussionen mellan Steven Erikson och Stephen R. Donaldson om fantasygenrens ryggrad.

Samtalet mellan Steve & Steve modererades av fantasy- och Tolkienforskaren William A. Senior (bl a författare till Stephen R. Donaldson’s Chronicles of Thomas Covenant: Variations on the Fantasy Tradition [1995]) och kom snabbt att handla om vad som är något av en käpphäst för Erikson, att allt för lite forskning inom fantasy rör den s k ”genrefantasyn” – de långa serierna och tjocka volymerna. Den episka fantasy, instämde han med Donaldson, är litteraturens (inte bara fantasylitteraturens) ryggrad. Men han tyckte sig se ”a core of absence” i vad t ex fantasyforskarna på ICFA sysslar med. En anledning till detta, medgav han, är att det kräver något av en kraftansträngning att sätta sig ned och analysera en bokserie om flera tusen sidor (båda Steve:arna har nu tio-boksserier knutna till sina namn). ”But I implore you to give it a try!” För vad som pågår i genrens kärna, ansåg Erikson, driver i tysthet resten av fantasylitteraturen.

Under samtalet framkom också intressanta detaljer om hur dessa båda författare ser på sitt eget skrivande. Erikson gissade att han förlorar hälften av sina läsare efter första boken, och förklarade hur han skrev romaner som om de vore noveller: otroligt täta. Donaldson berättade om sin bakgrund som litteraturstudent och en mastersuppsats om Joseph Conrad. Med Covenant-böckerna ville han skriva för vuxna läsare och visa dem att Tolkien inte är skräp. Men han återkom också till tanken på att en författare har en skyldighet gentemot sina läsare. ”Jag vill ge något till alla de främlingar som givit mig pengar för mina böcker” sa han. Erikson instämde i detta. Han kände också en skyldighet mot alla de som lägger tid och pengar på att läsa has böcker. Han vill ge dem något tillbaka. ”If you are writing for yourself, by alla means, but then take your manuscript and put it in your closet. Know who your audience is and who you are writing for.”

Efter detta mycket givande samtal uttrycktes det åsikter om att man oftare skulle tussa ihop författare och låta dem prata om vad som trots allt är arbetsmaterialet för oss forskare. Under den här konferensen har det mer än en gång visat sig vara mycket givande att lyssna på, och det finns all anledning att lyssna vidare i framtiden.

Nästa års ICFA – den 33e i ordningen – kommer att gå av stapeln 21-25 mars 2012. Temat kommer att vara det monstruösa, och hedersgäst är China Miéville. Det kommer utan tvekan att bli ytterligare en fantastisk tillställning!

3 kommentarer leave one →
  1. april 7, 2011 8:57 f m

    Det låter extremt intressant. Tack för rapporten.

    Miéville som hedersgäst är nog ett bra val, då han nästan alltid har något intressant att säga.

  2. april 8, 2011 8:59 f m

    Ja, en mycket intressant rapportering. Tack så mycket.

  3. Nene permalink
    april 9, 2011 7:07 e m

    Jag är väldigt avundsjuk över att du var där och fick prata med och lyssna på Steven Erikson. Han är en av mina sanna hjältar. När jag handsäljer hans böcker i butiken (och det är väldigt ofta eftersom jag är så kär i dem) så säljer jag den första med en instruktion – döm inte serien efter den första boken, den är bara inkörsporten till ett fantastiskt universum och bok två är en av de tio bästa jag läst i mitt liv. Jag vågar lova att 80% av mina kunder kommer tillbaka efter resten av serien. Men han har rätt i att hans etta är en svår bok.
    Ju mer jag tänker på det desto saligare blir jag av tanken på att någon skulle göra forskning av hans böcker. Hoppas det händer.

Kommentera

