Skip to content

Tolkien i toner

februari 9, 2011
tags: ,

För dem som uppskattar mötet mellan litteratur och musik och befinner sig i sydsverige kring den 20:e februari vill jag upplysa om att Lunds Akademiska Blåsarsymfoniker håller en konsert med musik inspirerad av Sagan om Ringen i Lunds universitets aula kl 18. Pre- och postluderad av musik från de två filmerna (Bakshis och Jacksons) spelas Johan De Meijs Symfoni nr 1, som utgår från Tolkiens bok. Alltihop inramat av eldslukning och svärdsfäktning.

Min egen roll i detta är väldigt ödmjuk (emedan jag inte spelar ett enda blåsinstrument förutom kazoo – och det fanns det tydligen inget behov för); jag har ombetts att läsa några utdrag ur Ringen som introduktion till De Meijs musik. Men jag ser verkligen fram emot denna musikaliska fantasyupplevelse enormt! (Och om någon av er är där, ryck gärna tag i mig efteråt och säg hej.)

För mer information, kika på Akademiska Blåsarsymfonikernas affisch (i pdf-format).

2 kommentarer leave one →
  1. februari 9, 2011 4:05 e m

    Jisses! Var köper man biljetter?

    • stefanekman permalink*
      februari 10, 2011 10:29 f m

      Relevant fråga🙂 Man kan höra av sig till <biljett.saganomringen[snabel-a]gmail.com> om biljetter.

Kommentera

