Skip to content

Thesis Abstract

september 18, 2010

Some readers have informed me that not everyone reads Swedish, and asked me if I could in fact publish an English translation of the thesis summary. While I haven’t quite got time to do that, I have pasted the thesis abstract into this post. Enjoy!


Writing Worlds, Reading Landscapes: An Exploration of Settings in Fantasy: An Abstract

In fantasy literature, the setting is as important to the story as are characters and plot; but although many fantasy scholars have pointed this out, there is very little criticism that explores the role of the setting in fantasy. The aim of this study is to use a topofocal (place-focused) perspective to examine four aspects of the fantasy setting, including the way in which settings function in terms of their respective worlds and stories.

Chapter 2 considers the division of a setting into text and image by investigating the fantasy map through a survey of a random sample of fantasy novels, as well as through a close reading of two maps from The Lord of the Rings. Fantasy maps, while generally adhering to a pseudomedieval aesthetics, may reveal much about the world of their respective works.

Chapter 3 explores geographical divisions which also divide different realities. Borders between, for instance, mundanity and Faerie, and between the realms of life and death, may appear to be sharp demarcations but are often gradual transitions from one reality to another. Other areas – polders – are particular realities protected from the outside world by a boundary. These polders are bubbles of the past which extend the world’s topology as well as its history. The chapter demonstrates how a fundamental function for such boundaries and borders is to join opposing realities rather than keep them apart.

Chapter 4 examines the relation between nature and culture in four fantasy cities. Each city portrays a highly dissimilar relation compared to the others: where nature is a symbol of just governance in one place, the element of opposition is used as part of a social critique in another; the two domains dissolve into each other in the third, and in the fourth city, nature is a liminal phenomenon between various cultural zones. In each story, however, the nature/culture relation displays a connection to a key theme or concern.

Finally, chapter 5 shows how the fantasy genre allows the division between ruler and realm to be bridged, discussing the direct link between them. After an overview of such links, some specific tropes are considered, including the Fisher-King figure and the Dark Lord, and the importance of a non-metaphorical reading of the ruler/realm connection is demonstrated.

The topofocal approaches in the four chapters reveal much about the works under consideration, such as their underlying attitudes and central concerns, and prove to be valuable critical strategies in demonstrating how plot, character, and setting are interwoven.

3 kommentarer leave one →
  1. Nene Ormes permalink
    oktober 16, 2010 1:42 e m

    Det var underbart att närvara vid den stora tilldragelsen idag och på vägen hem funderade jag på det här med kartor och hur de läses. Jag vill bara visa på en, ifall du inte redan sett den, och rekommendera serien, ifall du inte redan läst den:

    Huvudstaden är på ön längst ner till höger. Som av en händelse.🙂 All lycka framöver!
    /Nene

    • stefanekman permalink*
      oktober 18, 2010 9:00 f m

      Det var jättekul att du kunde komma! Jag hade faktiskt inte sett någon Malazan-karta (och har ännu inte tagit mig an serien, något som är lika genant varje gång jag springer på Steve på ICFA). Men den här är fascinerande framför allt för hur den anstränger sig så enormt för att visa hur mycket mer värld som finns bortom den. Allt från titelns ”central” och pilarna som utmärker platser utanför kartan till hur en kontinent avbildas som en liten skärva med suddiga gränser uppe i ena hörnet. Världen är uppenbarligen mycket större än vad kartan visar.

      Och nu har jag ju tid att läsa igen (annat än måsten, vill säga)🙂

      • Nene Ormes permalink
        oktober 18, 2010 9:42 f m

        Jag är inte säker på i vilket sammanhang den här kartan har publicerats heller, jag känner inte igen den från någon av böckerna jag hunnit igenom (är på nummer sex – men är fullständigt förälskad i serien). I de jag läst så finns det en ny karta i varje bok och ibland till och med en detaljkarta för staden de befinner sig i (om den är viktig) och eftersom han använder flera olika perspektiv så får man kartor för flera olika personers händelser, men ingen karta som visar deras geografiska relation till varandra på ett större plan. Det tog mig lång tid att relatera de olika händelserna med varandra.

        Du var bara tvungen att gnugga min näsa i att du träffar honom, eller hur?😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: