Skip to content

”More fantasy crap”

december 15, 2009

I eftermiddag är det dags för ett seminarium på vad som verkar vara det sista avsnittet i min avhandling, och jag kan inte låta bli att tänka på fantasy- och sf-forskare Brian Atteberys ledare i JFA 19:3. Där berättar han hur hans senaste ansökan om forskningsmedel från The National Endowment for the Humanities i USA kommit tillbaka med avslag (som vanligt; han förväntar sig inte egentligen att få pengar från NEH). En av granskarna hade emellertid gett ansökan lägsta möjliga poäng med den enda motivering: ”More fantasy crap.”

”More fantasy crap.” Bortsett från att man som Attebery kan fundera över hur en idiot som kan ge denna fras som enda motivation till ett avslag hamnar i en ”expert”-panel, och om man hade kunna sätta lägsta betyg på ett forskningsförslg om renässansdramat med motivationen ”More tragedy crap” så fick det mig att undra lite över synen på mitt forskningsämne.

Jag har hittills egentligen bara sökt min plats på forskarutbildningen med fantasy som ämne, och även om många institutioner sa nej av olika anledningar så antogs jag i Lund utan problem. Det knystades inte det minsta om att jag kanske skulle överväga något annat ämne, och under min tid som doktorand (sedan april 2004 med andra ord) har jag i stort behandlats med respekt – trots att jag sysslar med ”fantasy crap”. (Nåja, en eller annan forskare som jag stött på har uttryckt ogillande av genren i stort men det har varit i tämligen artiga ordalag.) Mina kollegor har tagit mina seminariematerial på lika stort allvar som andras, och min handledare har aldrig varit annat än positiv.

Men Attebery vittnar om att det tydligen, åtminstone i USA, finns de som tycker att det jag lägger min tid på är värdigt att avfärdas med tre ord. (Och då ska tilläggas att Brian Attebery är en av de namnkunnigaste forskarna inom fältet, och bland annat författare till den mycket läsvärda Strategies of Fantasy; hans förslag var med all säkerhet inte ihoprafsat på en kafferast.) Har jag haft tur som hamnat i en tolerant (och skyddad) hamn eller är Sverige mer öppet för fantasy- (och sf-)forskning?

Det mest irriterande är för min del att emedan det finns fantasy som är skräp (90 procent, om man ska tro den så kallade Sturgeons Lag) så finns det också fantasy som är toppklassig litteratur. Gary Wolfe, kritiker och recensent för Locus fastslog att det inte går att försvara science fiction som en genre. Men sf är litteratur, och litteratur ska diskuteras ett verk i taget. Dito fantasy, skulle jag vilja tillägga. Om fantasy avfärdas som skräp slängs ett daghem fullt av barn ut med badvattnet.

Det samma gäller fantasyforskning. Och om mina kollegor skulle anse att materialet de har läst inför seminariet är uselt beror det inte på genren eller fantasyforskning som helhet, bara på att jag har presterat en dålig text. ”More Stefan crap” kan jag, om jag måste, leva med (och göra någonting åt) – ”more fantasy crap” är, till syvende och sist, en fördom som måste bekämpas.

No comments yet

Kommentera

