Hoppa till innehåll

Låneböcker

januari 27, 2011

Här hemma har Bibliotekstjuven just slutat gå på TV, accompanierad av mer eller mindre upprörda tjut från kritiker och från dem som har någon kunskap om Kungliga Biblioteket och de inblandade personerna. Jag ska medge att jag inte bekymrat mig så mycket – jag såg inte serien och är bara vagt bekant med händelsen som ligger bakom. Men det roade mig att läsa en av sf-författaren Frederik Pohls bloggposter, där han tar upp ett liknande fall. (Posten ger också en viss inblick i Pohl’s redaktörskarriär, vilket åtminstone jag fann intressant.)

Eller för att citera Pohl’s slutkläm: ”It’s a matter of public record that a few science-fiction writers do have some small eccentricities. Most sf writers, though, have much huger ones.”

No comments yet

Lämna en kommentar